Årsmötet

Årsmötet hölls den 13 februari i Åboholm.  Ett drygt 20 tal medlemmar kom.
Det mest minnesvärda från mötet var nog Jörgen Puls bildspel med bilder från närområdet. Inte behöver man åka långt bort för att njuta av naturen.Programmet för året presenterades.  I en liten förening så är det roligt om alla får möjlighet att tycka till, därför brukar vi ta upp det på årsmötet.  Årets bussresa går till Björke Vävstuga och Vikoblandets strutsfarm.  Bygdelagets policy är att besöka orter och företag på landet där  det har byggts upp verksamheter av olika slag. Alltid kan man lära sig något och så känns det bra att gynna landsbygdsföretagen.  Vi vill ju alla ha en levande landsbygd, men det gäller att hitta sin egen lilla nisch.
En annan höjdpunkt är smörgåstårtan från Smörgåsbutiken i Askersund.  Sortimentet är stort  och än har vi inte vågat oss på den vegetariska.  Kanske kan det bli nästa år?

Vad gör man mer på ett årsmöte förutom att berätta vad man gjort under förra året ?
Jo man ska naturligtvis ha en styrelse – medlemsunderlaget är inte så stort, tror att det slutade 78 stycken 2014.  Det är inte antalet som har mest betydelse för oss utan att man har en  känsla för vår lilla plats och vill engagera sig i det som vi försöker driva här.  Bygdelaget skapades för 20 år sedan för att folket i trakten skulle lära känna varandra. Det är alltid en fördel att man vet vem grannen är.  Folket här har blivit 20 år äldre. Men det finns en del yngre familjer som vi hoppas mycket på.

Har man en gång skapat något så gäller det att hålla igång det – vandringslederna- är  ett stort åtagande,  som kräver översyn minst en gång om året. Varje vår så går vi lederna för att se att de är framkomliga.  Röa broa – vår omtyckta rastplats – behöver kontinuerlig skötsel undre sommarhalvåret, för att det alltid ska var snyggt och fint där.  Förra året så blev vi av med våra blombyttor – det var väl ”någon# som tyckte att det skulle vara fina i ”någons” trädgård. Men skam den som ger sig för sån´t – vi får skapa nya i år.

Kolmilan skapar en god ekonomi – och  Kurt har ett stabilt gäng som kommer så snart Kurt ringer.  Visst är det arbete – men kanske är det mera gemenskap vid milan som lockar 20 talet gubbar och gummor! Annat var det förr i världen då det ofta var ett enmansarbete att resa milan.

Frågan var vad gjorde man mer på årsmötet – jo, välja en styrelse.
– Samma gamla styrelse blev omvald ännu en gång.

Årsmöte i bygdelaget

Bygdelagets årsmöte äger rum fredagen den 13 februari  kl. 19.00 i Åboholm.
Jürgen Puls från Sikudden kommer att visa bilder från närområdet. Årsmötet är det tillfälle då alla medlemmar träffas och pratar om verksamheten och äter smörgåstårta!  Det finns ett förslag till program, men  vi vill gärna höra medlemmarnas åsikter om det in det spikas.
Det är roligt om så många som möjligt kommer.

Alla medlemmar är varmt välkomna

Tankar om bygdelagets 20 år.

Loppis vid Nordhult 1995. Börje Orrvik tog bilden.

Undrar vart tiden tar vägen.   Nyss, så avslutade vi förra årets verksamhet med julbord i Åboholm. Drygt 40-talet träffades  den13:e december för att få en försmak av julen.  I år var det  Kurts barnbarn som med den äran stod för matlagande och servering.
Bygdelaget har ju funnits till i 20 år.  Det är ju populärt att tänka kontrafaktiskt —hur skulle det ha se ut i Norra Aspamarken om bygdelaget ej bildats? Blunda och tänka efter !Det är mycket som kommit till i bygdelagets namn.  Många möten mellan människor har skapats. Möten som i sin tur ger upphov till nya tankar och aktiviteter.

Så här såg det ut 1996  – Göran kom med häst och släde till Skiren, Karin och Hugo hade sparkarna med sig.  Det verkar som hela bygdelaget har kommit för att prova isen. I släden sitter småflickorna, Kurts barnbarn.

1994-2014 Norra Aspamarkens bygdelag historik  – Klicka och läs!

Snön kommer och går. Hitintills har vi haft snö två gånger denna vinter. Senast i torsdags den 11:e så var det vitt på backen och på natten var det dessutom månsken.  Men nu lyser gräsmattan eller är det kanske mossmattan smaragdgrön i gen.  Är det så här det ska fortsätta?  Är det klimatförändringarna som visar sig på detta sätt?

Bygdelaget 20 år

På lördagen den 13, luciadagen är det  dags för vårt traditionella julbord i Åboholm.  Något Luciafirande blir det inte.   Vi ser framemot en trevlig kväll med hemlagad mat och kanske några tillbakablickar  i den 20-åriga verksamheten. Det är 40-tal medlemmar som anmält sig.

Ibland så tycker jag det inte händer något.  Nu när jag tittar tillbaka på vad som gjorts i bygdelagets regi under dessa 20 år, så konstaterar jag att det har gjorts en rasande massa saker under åren som gått sedan 1994.   Bland annat så hade vi nyss en trevlig allsångs- och soppkväll hemma hos Berit och Göran.

Hemsidan är vårt forum på Internet. Det är ett enkelt och billigt sätt att sprida information om vad vi gör  -både till medlemmar och andra som är intresserade av vad som händer här.  WordPress som är den applikation som jag använder ett program med öppen källkod, så det är många som gör tillägg av olika slag som det går att köra på hemsidan. Ett sådant tillägg gör det möjligt att prenumerera på nyhetsbrev.  Det är bara att lägga in e-mejladressen i rutan!

Välkommen ut på Långsjöleden och Luffaboleden