Naturnatta infaller natten mellan 5 och 6 juni. För oss fick det bli en kvällstur till Röa Broa för att vattna blommorna. Det var en stilla och kväll. I dikeskanter blommade violer, skogsstjärnor och liljekonvalj. Har full förståelse för att många stannar och övernattar vid vår lilla rastplats.
Lördagen den 30 maj så bar det i väg med Ehns buss österut. Det var grådisigt och regnet hängde i luften. På slingriga vägar över Pålsboda, Kilsmo, Ljusfallshammar så kom vi till Björke vävstuga. Vi fikade och tittade på drälldukar av alla de slag. Vi fick lära oss hur man med hjälp av mangeldon fixar blank och slät duk.
Nästa mål var Vikbolandets Strutsfarm. Här gällde att passa sig för strutsnäbbar… det var huvud än och än där och halsarna var jättelånga. Nyfikna av bara den.
Strutsfakta
Strutskycklingar
Strutsfarmaren s
Struts
Glad bygdelagare
Vida vyer
Det var vi som åkte med
Lennart, Göte och Ulla höll sig undan gruppbilden
Strutsfilén smakade bra
Kvällsfika på Bostället
Även Flygplansmuseet i Linköping besökte vi.
En trevlig resa med nya intryck. Roligt att se vad landsbygdsentreprenörer kan skapa.
Börje som ofta är ute och går på våra leder för att se att de är framkomliga berättar att alla partier med skogsstigar på Luffarboleden är röjda och att målningen är ganska bra. Den kanske behöver förbättras senare när blivit mer löv på buskar och träd. Två mindre broar/spänger ( 2 + 3 m) behöver byggas på Luffabodleden så småningom.
Börje har även provgått sträckan vid St Kampetorp som är påverkad av skogsavverkningar.
Det finns en del fuktiga partier där, men konstaterar att det inte är någon fara då joggingskorna var torra efter att gått fram och tillbaka där.
Långsjöleden har Berit och Göran sett över tidigare. En klar fördel är de nya halkskydden på spängerna.
Välkommen ut på våra leder.
Bilden – visar en historisk händelse i Sörbytorp. Om du inte ser tranan mittemellan de blommande träden – så gläds att träden blommar !
Våra tranor har fått ungar. Har aldrig någonsin sett några tranungar är förut. Men att kort på dem är inte lätt för en amatör. Ungarna är som två ulliga bruna bollar på ben som går bredvid mamma och pappa Trana!
De dyker upp än här än där – så egentligen har jag inte tid med webben!
Vårt årliga besök i Perstorp lockade ut 15 stycken. Det var en relativt varm kväll och Anders Tivell och Martha Thernsjö berättade om sitt liv i Perstorp. Det var för att omsätta sina tankar om ett hållbart samhälle till att genomgöra dem i verkligheten. Om man vill nå ut med ett budskap så måste man gå från ord till handling. VI tittade på skogsträdgården som håller på att växa upp. Odlingen ska efterlikna en skog med träd, buskar och allt ska vara ätligt – nej en del finns där för att berika jorden – exempel på det är al och vallört.
Anders berättar
Kerstin och Lennart lyssnar
så gör även överiga deltagare
Under guidning fick vi veta att utedass funkar bra året om men att det också fanns ett modernt utedass med urinseparering. Urea fördes tillbaka som gödsel på åkrarna.
Solcellerna gjorde att tvättmaskinerna gick för fullt när det var solsken! I den gamla ladan fanns en pub som kunde användas då och då – under Sköna Ma-veckan uppträdde Löskefolket här för en 100-hövdad publik!
Korna med fjolårskalvarna betade i hagen bredvid och fåren med lammen hade flyttat till Nybygget. Det var bara katten som bodde hemma för tillfället!
Det stora nybygget – erbjuder logi för både barnen med familjer och så väl konferns- som härbärge för besökande turister. Byggnaden är bygd efter ekologiska principer.
Så blev blev det rundvandring runt Marthas kaffebord – med härliga limpor, marmelader och röror. Anders berättade om möten med Sveaskog som pågick – ett försök att få Sveaskog att gå lite varsammare fram i våra skogar. Ska vi leva av turism – så är det en förutsättning att det finns lite skog kvar!
Att skogen ligger hos varmt om hjärtat hördes då många hade erfarenheter av hur skogen i närområdet avverkas och svamp- och bärställen försvinner.
Och göken då – den lär ska höras över Perstorp – men denna kväll hörde vi den inte, eller också så pratade vi för mycket!